Go to Top

INNAN/UNDER MÄSSAN

TIPS FÖR ETT LYCKAT MÄSSDELTAGANDE

PLANERA I TID
För att lyckas med ditt mässdeltagande skall du alltid börja i god tid. Öppna kalendern och gör en plan där du utgåt ifrån vilka mål ni har med ert deltagande. Gör det minst sex månader innan dörrarna till nästa mässa öppnar. God planering gör att du kan fokusera på det viktiga och slipper jaga några veckor innan. Ett planeringsproffs får ofta ett lägre pris eftersom många mässor tar mer betalt för sista minuten-lösningar.


SÄTT UPP TYDLIGA MÅL, EFTERLEV OCH FÖLJ UPP DEM
Om du inte vet varför du skall vara med på en mässa, vad deltagandet skall leda till eller vilka du skall bjuda in, varför skall du då investera pengar och tid i att vara med? Tänk över vilka kunder du vill träffa och vilken personal som skall arbeta. Fundera lite över vad som skall finnas i montern och vad ni skall göra där. Är målet att sälja, visa upp nyheter, träffa nya kunder eller bara gamla?


SKAPA EN RÖD TRÅD
Genom ditt mässdeltagande skall det löpa en röd tråd. Tänk ut ett tema och utgå ifrån dina mål med mässan. Temat skall gå igenom hela deltagandet, från inbjudningar till uppföljning.Det skall finnas ett samband med det du gör och det skall synas i designen. Om du har en begränsad budget är det viktigt att medarbetarna kan fixa en bra monterdär de levandegör varumärket.


STICK UT
Under en mässa som Formex där tusentals företag ställer ut kan det vara knepigt att sticka ut. Men det är viktigt att försöka göra det. Titta på konkurrenterna och försök hitta en egen linje. Vad gör er unika? Kom ihåg hur försäljning fungerar. Lyssna och prata med kunderna, ge dem en lösning utifrån deras behov. Att ha gippon och aktiviteter i montern är bra men det får inte ta över. Tänk på att aktiviteten ska hjälpa dig att nå de mål som du har satt upp. Att erbjuda massagefåtöljer och god espresso är trevligt, men dåligt om du har som mål att genomföra många men korta och snabba möten.


ARBETA MED SINNENA
Mässmediet är unikt på så vis att du som utställare kan använda dig av alla fem sinnen för att locka och engagera. Om du använder lukt, syn, känsel, smak och hörseli din monter kan du påverka dina kunder på ett bra sätt.

LUKT: SKAPA EN SIGNATURDOFT
Dofter förknippas med många minnen – såväl gamla som nya. Detta kan du utnyttja maximalt och skapa en egen signaturdoft för just ditt företag. Säljer ni exempelvis golfklubbor är kanske nyklippt gräs doften ni vill åt.

SYN: FÖRSTÄRK DITT BUDSKAP VISUELLT
Det är viktigt att snabbt fånga besökarnas uppmärksamhet och få dem att vilja komma fram. När en stor däck firma ville visa sina nya miljövänliga däck sådde dom en hel vägg med grön sallad och två rader med röd sallad. På håll såg det ut som en målad grön vägg med två röda däckmärken. Det är dock viktigt att knepen ni väljer ligger i linje med det budskap ni vill få fram. Börja med att gå igenom din foton ifrån montern på föregående mässa: Vad fungerade bra och mindre bra? Fundera sedan på hur de flesta montrar ser ut på din mässa och skapa något som sticker ut och fångar besöka rens blick. Iögonfallande inredning och mycket färg kan vara helt rätt om det passa just ditt företag och samman hanget. Det är viktigt att inte vara för lik sina grannar och även försöka se till att synas på håll.

KÄNSEL: LÅT BESÖKAREN FÅ KÄNNA OCH DELTA.
Tänk på skillnaden mellan att presentera din produkt och att demonstrera din produkt. Ännu bättre är det om besökarna själva får fingra på produkten; det får dom att stanna längre och även minnas den bättre. ”Berätta och jag glömmer. Lär mig och jag kommer ihåg. Involvera mig och jag lär mig”

SMAK: BJUD PÅ SAKER
Visst, de traditionella hårda karamellerna kan funka att bjuda på, men försök tänka ut något nytt. Tänk igenom vilken typ av företag ni är och vilka typer av av möten du vill skall ske i din monter.

LJUD: SKAPA ETT EGET RUM
har du möjlihet att arbeta med ljud gäller det att få ljudet att stanna kvar inne i montern. För att lyckas med det – och ge besökarna en känsla av att befinna sig i en helt ny miljö – är det bra att skärma av montern.Tyg, tapet eller större skärmar förvandlar montern till ett eget rum. Få saker kan framkalla så positiva stämmningar som ljud. Det tar dessutom bort sorlet från gångarna. Många mässor har dock infört tystnadsregler för att slippa en ljudkakofoni, så ta reda på vad som gäller för just din mässa. Alla kanske inte uppskattar högljudda fågelskrik eller rökmaskin bara för att du vill förmedla vildmarksliv. Det gäller därför att vara taktisk i valen av sinnesintryck


VÄSSA PERSONALEN
Det är viktigt att engagera de egna medarbetarna före mässan. Dom måste passa för uppgiften och vilja arbeta hårt under några pressade dagar. Medarbetarna skall vara öppna, bjuda in till monter och samtal, där dom skall lyssna och sälja. Att jobba på mässa är inte detsamma som att jobba i en butik. En mässa är krävande på ett annat sätt eftersom du måste vara aktiv hela tiden. Kom ihåg att kalla till uppföljningsmöte efter mässan där ni går igenom resultatet och vad som kan bli bättre till nästa gång.

Kommentarer inaktiverade.